Trendy online nakupovania v roku 2017 (Súťaž) – Miesto číslo 3

0

Každý z nás si už niekedy kúpil vec cez e-shop. Online nakupovanie nám v určitých smeroch uľahčuje náš život. Ak chceme nakupovať, nemusíme dokonca ani vstať z postele. Stačí pár klikov s myšou a nákup je vybavený, pričom sa naďalej môžeme venovať svojim činnostiam. Čo ale nakupujeme cez internet? A má online nakupovanie nejaké nevýhody? Zameriame sa na nákup cez internet na Slovensku a oboznámime sa po čom máme najväčší dopyt.

Takmer každá predajňa rozširuje svoje služby online nakupovaním. Ľudia sú pohodlnejší ako v minulosti a leniví na to, aby sa museli predierať v preplnených uličkách medzi regálmi. Preto je jednoduchšie všetko vybaviť cez internet. Rebríčky vecí, ktoré najčastejšie ľudia nakupujú online sa rok po roku menia. Spoločnosť Nielsen (2017) vypracovala štúdiu, v ktorej zistili, že v rokoch 2009 a 2010 sú na prvom mieste knihy, hneď za nimi oblečenie a doplnky a tretie miesto obsadili letenky. Avšak v roku 2017 sa knihy posunuli na druhú priečku pričom móda je najžiadanejším produktom online nakupovania. Tretie miesto obsadila elektronika. Nie každý však súhlasí s tým , že oblečenie je výhodné nakupovať online.

Môj osobný názor je, že oblečenie pred kúpou treba vyskúšať. Čo sa však pri online nakupovaní nedá. Môžeme pozrieť síce tabuľku veľkostí, ktorá nie vždy sedí a následne dúfať, že sme sa trafili. Príde nám balík a zistíme, že veľkosť nám až tak veľmi nesedí. V tom lepšom prípade môžeme balík vrátiť a čakať minimálne týždeň, kým nám príde správna veľkosť. Toto by sa však nestalo ak by sme si kúpili oblečenie v kamennom obchode. Tam vidíme, či nám daná veľkosť sadne a môžeme si ju hneď obliecť. Dostávame sa teda k záveru , že nakupovanie oblečenia nemusí byť až tak jednoduché ako sa zdá. Môže pri tom vzniknúť tok nekonečných reklamácií kvôli zlej veľkosti, inému odtieňu farby a pod.

Čo sa týka kníh súhlasím, že je výhodné nakupovať online. Knihu netreba držať v ruke. Treba vedieť len jej stručný opis, ktorý sa dozvieme aj na internetovej stránke. Navyše momentálne kníhkupectvá mávajú tzv. e-shop zľavy, ktoré sa oplatia. Napr. kníhkupectvá Panta Rhei ponúkajú poštovné zdarma a sezónne akcie na vybrané knihy. Myslím si, že rebríček najžiadanejších produktov v online nakupovaní sa behom roku 2017 zmení hlavne na Slovensku, pretože dlho očakávaný e-shop spoločnosti Ikea konečne vstúpil na scénu. Aj keď funguje len pár dní, zákazníci plno využívajú jeho služby. V takomto smere by sa mohli pohnúť domáce potreby v rebríčku vyššie. Nesmiem zabudnúť spomenúť ani čínsky veľkoobchod Aliexpress, ktorý u nás zožal veľký úspech. Ako uverejnila najväčšia slovenská internetová banka mBank (2015), Aliexpress sa stal najpoužívanejším e-shopom na Slovensku. Poukazujem na to, že kupujúcim nevadí dlhá dodacia lehota, skôr im vyhovuje nízka cena. V tomto internetovom obchode nakupujú oblečenie, elektroniku, hračky, doplnky a počet návštevníkov stále stúpa.

A čo tak potraviny? Áno aj tie sa dajú nakúpiť cez internet z pohodlia domova. Na Slovensku máme možnosť si nakúpiť online potraviny v Tescu . Dokonca od januára 2017 znižuje Tesco spotrebu igelitových nákupných tašiek, čím chráni životné prostredie. Tento štýl nakupovania u nás nie je až tak rozšírený ako vo svete, pretože dávame prednosť vôni a dotyku s danou potravinou.

Z toho čo sme spomenuli vyplýva, že internetové nakupovanie je senzáciou po celom svete. O to viac je zarážajúci fakt o generácii Z – digitálne gramotnej, ktorý uverejnila spoločnosť IBM (2017) a tvrdí, že ,,až 98 percent príslušníkov tejto generácie stále nakupuje v klasických obchodoch“. Táto generácia je pre maloobchodníkov veľmi dôležitá, pretože o tri roky ju bude tvoriť asi 2,6 miliardy ľudí. Jedným z dôvodov prečo nenakupujú online je strach o osobné informácie, ktoré poskytujú pri nakupovaní. Podľa výskumu KPMG (2017) až 57% kupujúcich nečíta ochrany osobných údajov. Ľudia sú si dokonca neistí aj používaním rôznych aplikácií, ktoré využívajú ich osobné dáta.

Nakupovanie online má svoje výhody a nevýhody. Každý musí vedieť čo mu viac vyhovuje. Samozrejme záleží aj od toho, čo ideme nakupovať. Základnou vecou je vždy si overiť e-shop, v ktorom sa chystáme nakupovať. Vyhneme sa tak prípadným nezrovnalostiam.   Rok 2017 prináša rôzne inovácie v oblasti  obchodov a tak môžeme sledovať ako sa rebríček nakupujúcich vecí môže meniť.

Autor: Veronika Stankovičová

Zdielať

O autorovi

Komentáre