Trendy online nakupovania v roku 2017 (Súťaž) – Miesto číslo 1

0

Internet. „Vševediaci“ a /takmer/ všade prístupný. Či už cestujeme v autobuse, vo vlaku alebo sa nachádzame v škole – všade tam je možné pripojiť sa prostredníctvom mobilných zariadení na internet. Internet poskytuje široké možnosti využitia. Ponúka zábavu, sprístupňuje rôzne druhy informácií, a, samozrejme, využíva sa aj na nakupovanie. A to nie len zo slovenských, či českých internetových obchodov, ale aj zo zahraničia. Mnoho ľudí, vrátane mňa, využíva túto službu na nákup tovaru rôzneho druhu. Vzhľadom na to, že ako študentke a zároveň manželke a matke mi nezostáva veľa času na navštevovanie obchodných centier, vyhovuje mi, že si môžem potrebný tovar zakúpiť vtedy, kedy mám čas, chuť a hlavne bez zbytočného naťahovania sa s nákupnými taškami. Výhodou je aj to, že som schopná rýchlo porovnať ceny a nakúpiť tam, kde je to pre mňa najvýhodnejšie. O rôznych zľavách a výhodných kupónoch, ktoré sú zasielané prostredníctvom e-mailov nehovoriac.

Online nakupovanie sa teší veľkej popularite, čo dosvedčujú aj štatistické údaje, podľa ktorých záujem o nákup z pohodlia domova z roka na rok rastie. Rastie tiež množstvo internetových obchodov, ktorých počet na Slovensku sa pohybuje okolo 10.000. Rast internetových obchodov vplýva na rivalitu medzi konkurentmi, čo sa následne prejavuje v zlepšovaní služieb, zvyšovaní kvality alebo znižovaní cien. Mnoho internetových obchodov ponúka rôzne zľavy na doručenie pri platbe vopred, či poštovné zadarmo pri nákupe nad určitú sumu. Uvedené je silným lákadlom pre spotrebiteľov. Sama sa mnohokrát nechám ovplyvniť práve víkendovou akciou „poštovné zadarmo“, alebo nakúpim aj to, o čo som pôvodne nemala záujem, aby som dosiahla limit poštovného zadarmo.

Na základe súčasných trendov je pravdepodobné, že počet internetových obchodov bude v roku 2017 narastať. Osobne by som najviac ocenila nárast internetových obchodov so službou „potraviny domov“. Nakupovanie potravín mi zaberá množstvo času a energie. Chodiť po obchode s nákupným zoznamom v jednej ruke, dieťaťom v druhej a nákupným košíkom, na ktorý mi tretia ruka chýba, je náročné. Veľakrát nastáva situácia, že to podstatné kúpiť zabudnem alebo to v regáloch obchodu nenájdem. A viem, že nie som jediná. Hoci jeden z obchodných reťazcov už určitú dobu poskytuje službu donášky potravín domov, nepokrýva celé Slovensko, a teda zatiaľ ani naše mesto.

Na základe uvedeného si myslím, že v roku 2017 by mohli vzniknúť ďalšie internetové obchody, ktoré by poskytovali donášku všetkých druhov potravín za prijateľnú cenu. Vzhľadom na to, že by tieto internetové obchody nemali náklady súvisiace s priestormi potrebnými na predaj a fungoval by iba sklad s niekoľkými zamestnancami, firmy by mohli investovať do cenovo prijateľnej donáškovej služby, a tak by zákazník nebol schopný ponúkané výhody odmietnuť. Výhodou by bolo, keby bolo možné vytvoriť si zoznam potravín, ktoré by boli zákazníkovi dodávané v pravidelných intervaloch bez opakovaného objednávania. Tým sa znížia zákazníkovi náklady na čas, ktorý by bol potrebný na opätovné zadávanie objednávky. A hoci neočakávam, že v tomto roku bude za mňa ešte nakupovať múdra chladnička, myslím si, že uvedené je veľmi reálne a uľahčí život nejednému spotrebiteľovi.

Vzhľadom na neustále zvyšujúce sa množstvo internetových obchodov a výhodných zahraničných ponúk, sú podľa môjho názoru v budúcnosti slovenské obchody, hlavne s drobným tovarom, ohrozené. Neprimerane nízke ceny obchodníkov zo zahraničia majú vplyv na cenotvorbu slovenských internetových obchodníkov, čo je z pohľadu spotrebiteľa výhodou, avšak z pohľadu obchodníka to môže do veľkej miery negatívne ovplyvniť chod firmy.

Podľa môjho názoru by mali slovenskí predajcovia vsadiť v nasledujúcom období na kvalitu ponúkanú za primeranú cenu. Iba takým spôsobom môžu zabezpečiť predaj svojich výrobkov a „nedovoliť“ zákazníkovi prejsť k zahraničnej konkurencii.

Nakupovanie prostredníctvom internetových obchodov môže mať pre zákazníka aj negatívne dopady. Nemyslím tým problémy spojené s reklamáciou produktov, ktoré sú niekedy paradoxne menšie, ako pri nákupe v kamenných predajniach. Z vlastných skúseností viem, že mnohé internetové obchody, predovšetkým zahraničné, vyžadujú, aby zákazník platil vopred. Človek, ktorý je na uvedené zvyknutý, môže stratiť ostražitosť a nechať sa oklamať podvodníkom, ktorý tovar nedoručí a peniaze nevráti. Na podvodníkov často upozorňujú rôzne média, avšak obetí neustále pribúda. Ľudia sa nechávajú zlákať na kvalitné značky za nízke ceny. V tomto a budúcich rokoch bude podľa môjho názoru množstvo „online“ podvodníkov naďalej pribúdať.

Čo sa týka vyššie spomínaného vysokého množstva podvodných predajov na internete, navrhla by som, aby boli obyvatelia neustále vyzývaní k ostražitosti a informovaní o možnostiach preverenia pravosti internetových obchodov.

Nakupovanie prostredníctvom internetových obchodov je veľmi jednoduché. Šetrí čas, peniaze a uľahčuje život spotrebiteľom. Zavedením väčšieho množstva internetových obchodov, ktoré budú zamerané na rozvoz potravín budú mať nielen mamičky na materskej dovolenke menej starostí s obstarávaním potravín. Rýchly rozvoj internetových obchodov prináša mnoho výhod, avšak dáva priestor aj nečestným ľuďom, ktorí sa snažia obohatiť na úkor druhých. Pri objednávaní je preto potrebné byť ostražitý, nedať sa oklamať výhodnou ponukou. Myslím si, že internetový obchod bude naďalej prekvitať a že vďaka rozvoju technológie a mobilných aplikácií sa online nakupovanie stane bežnou súčasťou života spotrebiteľov.

Autor: Michaela Prašnická

Zdielať

O autorovi

Komentáre