Mnohí nespavosť podceňujú, nerobte to aj vy! Tieto vedľajšie účinky má totižto na naše telo

0

Nespavosť, ktorá sa mnohokrát nazýva aj anglickým slovom “insomia” trápi omnoho viac ľudí, ako si uvedomujeme. Skoro každého už chytila nespavosť, ktorá trvala napríklad aj niekoľko dní. Túto chorobu ovplyvňuje veľmi veľa faktorov, o ktorých vedieť môžete, no naopak, aj nemusíte. Môže to byť napríklad stres, úzkosť, zlá strava, jet lag. Keď sa naruší váš spánkový vzorec, vaše telo je pomýlené a zabraňuje tak  kvalitnému spánku, ktorý je omnoho dôležitejší, ako by ste na prvý pohľad povedali.

Zaujímavosťou je, že viac ako 60 miliónov ľudí trpí každý rok nespavosťou. Ráno sa budia unavení a cítia sa vyčerpaní a nešťastní. Táto porucha môže trvať niekoľko dní, no takisto aj mesiacov až rokov. Dnes sme si pre vás zhromaždili niekoľko informácií o poruchách spánku, čo ich spôsobuje, aké sú príznaky a aké účinky na ľudské telo majú rôzne tabletky či iné spôsoby, ktoré sa snažia nespavosť potlačiť.

spánok

Čo spôsobuje nespavosť?

Na začiatku sme si spomenuli pár dôvodov, čo vlastne spôsobuje nespavosť, no je toho omnoho viac. Existujú totižto dva typy nespavosti a to

  • primárna nespavosť – ktoránemá základnú príčinu
  • sekundárna nespavosť – ktorá má presnú špecifickú príčinu

Rovnako môže byť nespavosť aj akútna alebo chronická, no to sú už len podkategórie k primárnej a sekundárnej. Či už máte prvý alebo druhý typ insomnie, existujú rôzne faktory, ktoré môžu prispievať k tomu, aby ste sa dobre nevyspali. Toto sú hlavné príčiny:

  • Úzkosť a stres – emócie sú asi najsilnejším faktorom, ktorý ovplyvňuje kvalitu spánku. Práve večer býva omnoho viac času na premýšľaní o živote a na to, aby ste si rekapitulovali celý deň. Mnohí dokonca večer aj pracujú. Nie je to však vhodné, pretože stres v práci alebo rodinné problémy vás len držia hore počas noci a vy nedokážete tak zaspať a mať kvalitný spánok.
  • Depresia – psychická choroba, pri ktorej sa človek necíti vôbec dobre, je jednou z najbežnejších príčin nespavosti. Vzhľadom na chemickú nerovnováhu v mozgu sa vaše spánkové vzorce narušia a vy tak nemôžete zaspať.
  • Pohlavie – možno to neviete, no ženy majú dvojnásobnú pravdepodobnosť vzniku nespavosti, ako muži. Je to spôsobené hormonálnymi zmenami počas menštruačného cyklu, ktoré môžu byť zodpovedné za narušenie vášho spánku.
  • Vek – nespavosť môže byť takisto problémom aj s pribúdajúcim vekom, pretože čím sme starší, naše spánkové vzorce sa často menia. U starších ľudí je len veľmi ťažko dosiahnuť viac ako 8 hodín spánku, a preto niekedy spia aj počas dňa. Výskumy ukazujp, že približne 50% starších ľudí nad 60 rokov trpí nespavosťou
  • Lieky – nesmieme takisto zabudnúť ani na lieky, ktoré nespavosť môžu spôsobiť. Sú to napríklad tie proti bolesti, produkty na zníženie telesnej hmotnosti, ktoré obsahujú kofeín alebo stimulanty. Okrem toho, mnohé lieky na predpis často spôsobujú nespavosť.

Príznaky nespavosti

Na základe mnohých výskumov sa zistilo, že ľudia, ktorí trpia nespavosťou majú jeden alebo viac z nasledujúcich príznakov ako sú napríklad skoré vstávanie ráno, “plytký” spánok, pri ktorom ľudia síce spia, no nenaberajú ďalšie sily a telo si tak neoddýchne, veľké výkyvy nálady, suchá pokožka, chuť na sladké, rýchle naberanie kíl, ťažké udržiavanie vzťahov s priateľmi, ťažké sústredenie sa, neustála únava a podobne. Ďalej máme pre vás vedľajšie účinky, ktoré môže spôsobiť nespavosť.

spánok

Pomalšie pracovanie

Spánok zohráva veľmi dôležitú úlohu v našom tele pokiaľ ide o myslenie, pracovanie a učenie. Únava môže výrazne spomaľovať tieto procesy a výrazne zhoršuje koncentráciu či bdelosť,čo má za následok horšie a ťažšie riešenie problémov či vykonávanie práce. Navyše, počas cyklu spánku s názvom REM dokáže naša myseľ zbierať a spájať informácie a spomienky, ktoré sa stali počas dňa, no práve insomnia spôsobuje, že zabudnete úplne všetko, čo ste sa počas dňa naučili.

Prírodný prostriedok na zlepšenie spánku Relaxinis BioCare.sk
Melatonín pre lepší spánok BioCare.sk
Éterický olej BioCare.sk

Zhoršenie zdravia

Podľa mnohých štúdií sa zistilo, že až 90% ľudí, ktorí nespavosťou trpia, majú minimálne jeden z týchto zdravotných problémov: cukrovka, vysoký krvný tlak, mŕtvica, zástava srdca, nepravidelný srdcový pulz a mnohé ďalšie.

spánok

Psychické problémy

Nedostatok spánku môže zvýšiť riziko vzniku depresie. a takisto môže zvýšiť aj jej príznaky. Viaceré štúdie zistili, že ľudia, ktorí spali menej ako 6 hodín každú noc, mali depresiu či úzkosť. Navyše, nespavosť je veľmi silno spojená s depresiou, pretože ľudia trpiaci nespavosťou majú päťkrát vysššiu pravdepodobnosť výskytu príznakov tejto psychickej choroby ako ľudia, ktorí insomniu nemali. Depresia spolu s nespavosťou môžu spustiť nekonečný kolotoč, pretože práve depresia nespavosť spúšťa a naopak.

Skoré starnutie

Dokonca aj jeden deň, kedy vaše telo nedostane dostatok spánku je možné vidieť na koži. Všetci sme si určite mohli všimnúť, aká nepekná je naša pokožka, keď nám chýba niekoľko hodín spánku. Nespavosť má naozaj veľký vplyv na pokožku. Spôsobuje to, že sa nám veľmi rýchlo objavujú tmavé kruhy pod očami a vrásky. Toto všetko spôsobuje, že vyzeráme omnoho staršie.

Ako si pomôcť?

Mnohí ľudia siahajú hneď po tabletkách, čo však nie je správne. Tabletky sú mnohokrát návykové a sú tak na celý život. Aj ich účinky sa časom môžu znížiť. Práve preto by ste mali skúsiť napríklad nejaký čaj na spanie, ktorý má dobré účinky. Mnoho byliniek má upokojujúce a takisto uspávacie účinky. Rovnako sa vyhnite pozeraniu do monitoru pár minút pred spánkom a radšej si prečítajte dobru knihu, kde sa trošku unavíte. Môžete si takisto pustiť relaxačnú hudbu. Pred spaním si poriadne vyvetrajte, pretože nikomu sa dobre nespí v nevyvetranej a teplej izbe. Nájdite si svoju obľúbenú polohu a nečakajte hneď zázraky. Malými krokmi sa vám to určite podarí!


Kupóny

https://www.kuponovnik.sk/obchod/biocare-sk

Zdielať

O autorovi

Naďa Černá

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.

Komentáre