Čiastkové ciele: Prečo by ste mali mať jeden aj vy?

0

Jedným z najistejších spôsobov, ako zlepšiť svoj život, pocit pohody a naplnenia v živote, je stanoviť si ciele. Štúdia, ktorú uskutočnila Dominikánska univerzita, zistila, že študenti, ktorí si napísali svoje ciele, oveľa častejšie dosahovali vyššie príjmy ako študenti, ktorí si svoje ciele nenapísali. Na to, aby ste si mohli efektívne ciele stanoviť, je dôležité napísať si nielen tie veľké a hlavné, ale aj tie čiastkové, ktoré vás budú držať motivovaných počas celej cesty.

Okrem spomínaného dôvodu existuje množstvo ďalších, ktoré vám potvrdia, že stanovenie cieľov je dôležité a mali by sme ho brať vážne. Ešte skôr ako sa však dostaneme k jadru tohto článku, kde si o celom procese povieme viac, je dôležité jasne definovať, čo sa pod pojmom čiastkové ciele vlastne skrýva. Čo predstavujú?

Čo sú čiastkové ciele?

Existuje viacero typov cieľov, od denných až po celoživotné. Ako by teda mal vyzerať čiastkový cieľ?

Čiastkový cieľ, často označovaný aj ako strednodobý, je akýkoľvek cieľ, ktorý by ste chceli dosiahnuť v nasledujúcich troch až piatich rokoch. Ide teda o niečo, čo nebude príliš náročné dosiahnuť, no pritom na tom budete musieť pracovať dlhšie ako týždeň alebo mesiac.

plánovanie

Na čo sú určené čiastkové ciele?

Čiastkový cieľ je cieľ, ktorý pomáha vyplniť medzeru medzi vašimi krátkodobými cieľmi, na ktorých pracujete napríklad len jeden či dva roky, a dlhodobými celoživotnými cieľmi. Ak napríklad plánujete mať v čase odchodu do dôchodku vo svojom dôchodkovom fonde 2 milióny eur, bol by to dlhodobý cieľ. Čiastkovým cieľom, ktorý by preklenul túto medzeru, by teda bolo nasporiť X eur v nasledujúcich troch či štyroch rokoch.

Problémom dlhodobých cieľov je, že sú často vzdialené v ďalekej budúcnosti, čo znamená, že odmeny za ich splnenie sú nedosiahnuteľné a nedokážu vás už teraz nadchnúť. Strednodobý cieľ túto medzeru vyplní tým, že vám odmenu priblíži.

Náš mozog je naprogramovaný tak, že túži po okamžitom uspokojení. To je jeden z dôvodov, prečo je napríklad chudnutie také ťažké.

Odhliadnuc od vedeckých poznatkov o tom, ako naše telo ukladá a zadržiava tuk, základným princípom chudnutia je menej jesť a viac sa hýbať. Problém je v tom, že keď cítime hlad, naše telo túži po jedle hneď. Potrebujeme okamžité uspokojenie nepríjemného pocitu prázdneho žalúdka. Takže bez ohľadu na to, že vieme, že zjedenie extra porcie ryže nám nepomôže schudnúť, ju aj tak zjeme, pretože náš mozog uprednostňuje okamžité uspokojenie pred dlhodobými túžbami.

Na to, aby ste mohli plánovať, potrebujete kvalitný diár. Vyberajte si zo širokej ponuky MFPpapier.sk:
Diár na rok 2022 ružový MFPpapier.sk
Diár na rok 2022 čierny MFPpapier.sk
Diár na rok 2022 sivý MFPpapier.sk

Predstavte si čiastkové ciele ako jednotlivé stupne

Dočasné ciele by ste mali vnímať ako odrazový mostík k niečomu oveľa väčšiemu. Jedným z dôvodov, prečo si tak málo ľudí stanovuje a dosahuje ciele, je, že ich motivácia počas dlhého obdobia ochabuje a klesá. Na ciele, ktoré sú príliš ďaleko v budúcnosti, často zabúdame a znovu sa objavia, až keď myslíme na svoje novoročné predsavzatia.

To, či sa vám cieľ podarí dosiahnuť alebo nie, v konečnom dôsledku závisí od toho, prečo ho chcete dosiahnuť. Vaše dôvody musia byť dostatočne silné, aby vás ťahali k cieľu. Ak také nebudú, len veľmi ťažko sa dostanete tam, kam chcete.

Ak je vaším snom vlastniť jachtu, pretože chcete urobiť dojem na svojich starých priateľov zo školy, nakoniec sa vám to nepodarí, pretože dosiahnuť niečo, čo má urobiť dojem na ostatných, je slabý dôvod na to, aby ste po určitom čase pokračovali s rovnakým zápalom, ako na začiatku. Na druhej strane, ak je dôvodom vašej túžby vlastniť jachtu preto, lebo chcete žiť život na otvorenej vode a mať miesto, kde si môžete užívať pokoj prírody, cieľ je pravdepodobne dostatočne silný na to, aby vás ťahal k jeho dosiahnutiu.

Práve preto funguje stanovenie čiastkových cieľov. Pôsobia ako magnet, ktorý vás ťahá k dosiahnutiu dlhodobého cieľa.

Vytvorte si míľniky

Predstavte si, že ste práve ukončili školu a nastupujete do prvého zamestnania. Vaším dlhodobým cieľom by mohlo byť stať sa vedúcim pracovníkom spoločnosti. To by však mohlo trvať desať až dvadsať rokov, čo je pre dvadsiatnika dlhá doba čakania.

Aby bol cieľ dosiahnuteľnejší, môžete si ho rozdeliť na čiastkové ciele. Môžete napríklad zistiť, že všetci vrcholoví manažéri vo vašej spoločnosti majú titul MBA, takže jedným z cieľov by mohlo byť štúdium a dokončenie titulu MBA. Ďalším cieľom by mohlo byť povýšenie na manažérsku pozíciu do piatich rokov. Keď viete, čo chcete dosiahnuť počas nasledujúcich troch až piatich rokov, môžete vymyslieť, ako to uskutočniť.

Namiesto toho, aby ste mali veľký dlhodobý cieľ s nejasnou cestou, ste si vytvorili jasný plán k jeho dosiahnutiu. Keď dosiahnete svoj strednodobý cieľ, môžete sa zastaviť, zamyslieť a hľadať ďalší odrazový mostík k dlhodobému cieľu.

diár

Táto metóda funguje aj pri cieľoch v oblasti fitness. Predstavte si napríklad, že jedným z vašich dlhodobých kondičných cieľov je odbehnutie Bostonského maratónu do piatich rokov. Bostonský maratón je výnimočný tým, že má náročné kvalifikačné podmienky. Musíte byť schopní preukázať, že ste predtým zabehli maratón pod určitý čas pre váš vek a pohlavie. Napríklad, ak sa chcete kvalifikovať na maratón v roku 2021 a ste muž vo veku 45 až 49 rokov, musíte zabehnúť maratón za menej ako tri hodiny a päť minút. Žena vo veku od 45 do 49 rokov by musela zabehnúť čas pod tri hodiny a päťdesiat minút.

Ak ste nikdy predtým maratón nebežali, museli by ste začať s niektorými menšími cieľmi – možno začať s behom na 5 km, po ktorom by nasledoval beh na 10 km. Následne by ste postupne zvyšovali vzdialenosť, až kým by ste nezabehli svoj prvý maratón. Odtiaľ by ste mali dostatok možností na úpravu tréningu tak, aby ste mohli zabehnúť Bostonský maratón v kvalifikačnom čase.

Tieto krátkodobejšie ciele vás nielen posunú bližšie k vášmu konečnému cieľu, ale zároveň vám poskytnú motiváciu pokračovať, kým nedosiahnete svoj dlhodobý plán.

Ako si zadať čiastkové ciele?

Ak chcete naplno využiť výhody čiastkových cieľov, musíte si najprv stanoviť dlhodobý cieľ – cieľ, ktorý je dostatočne veľký na to, aby vás motivoval a nadchol.

Aby sme vám uviedli reálny príklad, dajme si za dlhodobý cieľ stavbu domu, ktorý ste si sami navrhli. Zistíte, koľko celá stavba bude pravdepodobne stáť a čo všetko budete musieť urobiť, aby ste sa k výsledku dostali. Teraz máte možnosť vytvoriť si plán a jednotlivé ciele, ktoré vás udržia motivovanými počas celej doby, ako budete na dome pracovať.

Prvým cieľom bude ušetriť určitú sumu peňazí – dosť na to, aby ste pokryli minimálne 50 % celkových nákladov. Ďalším cieľom je nájsť a kúpiť pozemok, na ktorom by ste mohli postaviť dom. Potom sa musíte pustiť do stavby domu. V rámci tohto dlhodobého cieľa sú tri čiastkové ciele. Našetriť peniaze, kúpiť pozemok, postaviť dom.

Ak chcete motiváciu ešte posilniť, svoj dlhodobý cieľ si zapíšte do mobilu a noste ho neustále so sebou. Pridajte si k tomu aj obrázky a všetky čiastkové ciele. Akonáhle nejaký dosiahnete, jednoducho si ho odškrtnite alebo pridajte zelenú fajku. Uvidíte, takéto plánovanie vás bude aj baviť.

Váš dlhodobý cieľ je konečný cieľ. Dáva vám smer a motivuje vás hneď, ako sa ráno zobudíte. Aby bol tento cieľ dosiahnuteľnejší, slúžia vám čiastkové ciele ako odrazové mostíky, ktoré vás udržia na ceste a v konečnom dôsledku vás potiahnu ku koncu.

Ciele nezabudnite prehodnocovať

Život sa neustále mení a situácie, do ktorých sa dostávame, vplývajú aj na naše rozhodnutia. Je preto úplne normálne, keď sa vaše ciele počas cesty k nim čiastočne alebo úplne zmenia. Je preto dobré, keď bude váš plán ich dosahovania flexibilný, aby ste kedykoľvek mohli všetko prehodnotiť a svoj smer mierne nakloniť doľava alebo doprava.

Prehodnocovanie a aktualizovanie čiastkových cieľov vám pomôže udržať sa na správnej ceste. Uistíte sa vďaka tomu, že stále chcete to isté, čo pred rokom alebo dvomi. A ak by to náhodou bolo v súčasnosti iné, jednoducho čiastkové ciele zmeňte a zamerajte sa na iný hlavný cieľ.

Zmena hlavného, dlhodobého cieľa je prirodzená. Človek sa vyvíja a o niekoľko rokov už nechce to, čo chcel, keď mal 20 alebo 30. Zbytočne nad tým nepremýšľajte. Sadnite si k svojmu plánu a buď ho celý prepíšte alebo napíšte úplne nový. Začať odznova nie je žiadna hanba. Práve naopak. Dokonca, celý proces bude teraz omnoho jednoduchší, pretože už budete vedieť, ako na to. Skúsenosti vám pomôžu vyhnúť sa chybám, ktoré ste robili na začiatku.

plánovanie

O ciele sa podľte

Hovorí sa, že ak chcete niečo dosiahnuť, nemali by ste o tom príliš hovoriť. Ak ste poverčiví, nechajte si svoje ciele len pre seba. Ak ale chcete vedieť názor ostatných, ktorí vám môžu pri dosahovaní cieľov pomôcť vďaka ich objektívnemu pohľadu na celú situáciu, zdôverte sa najbližším osobám.

To, že o svojich cieľoch niekomu poviete, neznamená, že ich máte uverejniť na všetky sociálne siete a hovoriť o nich s každým okoloidúcim. Vyberte si najbližšie osoby, ktorým dôverujete, a opýtajte sa na ich názor. Nikdy neviete, možno vám poradia, ako jednotlivé čiastkové ciele vytvoriť. Prípadne vám dajú iné praktické rady.

Nebojte sa hovoriť o tom, čo chcete. Skúsenosti iných ľudí, hlavne tých, ktorí sa venujú osobnému rozvoju, vám dokážu len pomôcť. Otvoria vám nové obzory a pomôžu pri dosahovaní všetkého, čo v živote chcete.

Vybudujte si čiastkové ciele aj vy

Každý má dlhodobé ciele. Niekedy je však dôležité urobiť krok späť a stanoviť si tie čiastkové, ktoré vám umožnia dosiahnuť všetky veľké a hlavné.

A ako na to? Máme pre vás kľúčové poznatky z celého dnešného článku:

  • Stanovte si dlhodobý cieľ a dôvod, prečo ho chcete dosiahnuť.
  • Rozdeľte svoj dlhodobý cieľ na časti, ktoré pokrývajú tri až päť rokov.
  • Rozhodnite sa, čo musíte urobiť, aby ste splnili svoj prvý čiastkový cieľ, a začnite to robiť.
  • Svoje čiastkové ciele často prehodnocujte (aspoň raz týždenne).

zdroj: lifehack.org


Kupóny

https://www.kuponovnik.sk/obchod/mfppapier-sk

O autorovi

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.