Ako dosiahnuť rovnováhu medzi pracovným a osobným životom?

0

Nájsť správnu rovnováhu medzi pracovným a osobným životom je mnohokrát náročné. Fakt, že posledné mesiace pracujeme hlavne z domu, k tomu príliš nepomáha. Hranica medzi týmito dvomi oblasťami sa stráca a pomaly zaniká. Medzi prácou varíme, upratujeme alebo sa venujeme iným členom rodiny. Následne sa všetky pracovné aktivity naťahujú a dorábame ich aj večer, keď sme už mali dávno spať. Na to, aby ste sa mohli vyhnúť preklápaniu pracovného života do osobného musíte pochopiť skutočný význam rovnováhy medzi nimi.

Tí, ktorí sa snažia udržať rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom len tým, že rozdeľujú svoj čas, inak povedané, snažia sa nakresliť hrubú hranicu medzi pracovným a životným režimom, nechtiac rozdeľujú aj sami seba.

Keď ľudia stavajú do protikladu „prácu“ a „život“, podvedome aj v týchto kategóriách uvažujú a sú neustále nútení vyberať si jedno na úkor druhého. Z toho vyplýva, že na jednej strane je zisk a na druhej je jeho strata.

A tak ľudia začnú vnímať „prácu“ ako čas, keď nežijú svoj život. Prácu vnímajú ako nutné zlo, ktoré musia pretrpieť, kým nenastane čas vypnúť. Ak si však všetko, čo súvisí s prácou, zakódujete ako negativitu a utrpenie, zatiaľ čo váš „život“ sa napína pod ťarchou nerealistických očakávaní radosti, v skutočnosti žiadnu rovnováhu nemáte.

Nájsť tú pravú a zdravú rovnováhu medzi prácou a životom je možné hneď viacerými spôsobmi. Jedným je, že si nájdete novú, lepšiu prácu, ktorá vás bude baviť a napĺňať. Samozrejme, žiadna práca nie je dokonalá a v každej sa vždy nájdu určité negatívne aspekty, no bude ich oveľa menej ako teraz.

notebook pre študentov

Ako dosiahnuť rovnováhu medzi pracovným a osobným životom?

Vaším skutočným cieľom by malo byť rovnomerné rozdelenie pozitív (+) a negatív (-) v živote. Väčšina ľudí sa snaží, aby bolo všetko mimo práce pozitívne, čím si dokážu kompenzovať negativitu v práci. „Rovnováha“ (v skutočnosti to rovnováha ani zďaleka nie je) medzi pracovným a súkromným životom väčšiny ľudí vyzerá preto takto: PRÁCA (—) vs. OSOBNÝ ŽIVOT (+++)

Ak je v práci všetko negatívne a v osobnom živote všetko pozitívne, utrpí tým pracovný výkon. Vznikne totižto ešte viac negativity. Ľudia sa v snahe o dosiahnutie šťastia budú vo veľkej miere opierať o svoj život vo „vypnutom pracovnom režime“. Problém je ale v tom, že nemôžu dosiahnuť skutočné šťastie, pretože nečelia problémom v práci, ktoré im nedajú spávať a budú ich trápiť aj pri voľnočasových aktivitách.

Naopak, sú aj takí, ktorí sa snažia vložiť do svojho pracovného života pozitivitu. Ich „rovnováha“ medzi pracovným a súkromným životom vyzerá takto: PRÁCA (+++) vs. OSOBNÝ ŽIVOT (—)

Bohužiaľ, ak sú títo ľudia stále zaseknutí v starom rámci zapnuté/vypnuté, všetka negativita sa presunie na ich „vypnuté ja“ (spravidla osobný život) a ich vzťahy a zdravie budú trpieť.

Dajme si menší príklad zo života:

Gregory je generálnym riaditeľom začínajúcej spoločnosti. Svoju prácu miluje a vkladá do nej srdce a dušu. Približne pred rokom začal rozširovať svoje podnikanie, čo mu prinieslo väčšiu reputáciu a bohatstvo. Keďže však takmer všetku svoju energiu venoval práci, nemal čas sa postarať o seba. Nemohol dobre spať, často pociťoval stres a kvôli vysokému tlaku v práci trpel bolesťami chrbta a žalúdka. Tieto zdravotné problémy dokonca začali ovplyvňovať jeho výsledky.

Gregory sa sústredil výlučne na svoju kariéru. Jednoducho zanedbával iné aspekty svojho života, najmä svoje zdravie. V tom čase ho jeho telo varovalo, aby zmenil svoju rutinu. Vďaka tomu, že podstúpil dôležité kroky na zlepšenie, sa dnes cíti dobre nielen v práci, ale aj vo svojom osobnom živote.

Na druhej strane, len veľmi málo šťastlivcov zažíva pozitivitu na oboch stranách rovnice. Ich rovnováha medzi pracovným a súkromným životom vyzerá takto: PRÁCA (+++) vs. OSOBNÝ ŽIVOT (+++)

Ak patríte k tým, ktorí zažívajú pozitívnosť z oboch strán, máte šťastie! Patríte k menej ako 5 % populácie. Pre zvyšných 95 % tu máme jednoduchý spôsob, ako nájsť realistickú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.

Obnovte pocit jednotného „ja“

Riešením je obnoviť pocit jednotného ja. Keď sa vám to podarí, rozbijete konkurenčnú binárnosť práca/život a prestanete podvedome označovať prácu ako „utrpenie“ a život ako „pôžitok“. Pozitívna energia začne plynulo a bez námahy prúdiť celým vaším životom.

Ak chcete obnoviť pocit jednotného ja, položte si otázku: Prečo vlastne robím to, čo robím v živote a v práci?

Vaša odpoveď na túto otázku tvorí váš plán jednotného ja, nabitý zmyslom, ktorý priamo súvisí s tým, kto ste a na čom vám záleží. Použite teraz svoj plán na preskúmanie svojho života v práci, voľného času a vzťahov a zistite, či sú vo vzájomnom súlade. Nový rámec už nie je „rovnováha“, ale „zosúladenie“.

To vám odhalí viacero vecí:

  1. Existujú aspekty vašej práce, ktoré nie sú len negatívne: Pozrite sa ešte raz a uvidíte, že nájdete mnoho pozitívnych aspektov, ktoré odrážajú to, na čom vám záleží. Môžete si napríklad vážiť kreativitu a uvedomiť si, že každý deň máte príležitosť ukázať ju v práci.
  2. Veci, na ktorých vám záleží v „práci“, sú rovnaké ako tie, na ktorých vám záleží v „živote“: Napríklad si v živote ceníte priateľstvo a túto hodnotu uplatňujete aj u svojich kolegov. Vaše hodnoty existujú vo všetkých vašich interakciách a slúžia vášmu jednotnému ja.
  3. To, čo robíte v práci, a to, čo robíte vo svojom živote, sa navzájom podporuje a posilňuje: Napríklad rovnaká veľkorysosť, akú prejavujete svojim priateľom, môže vytvárať dobré vzťahy s klientmi, ak ju praktizujete aj v práci. Vaša vynaliezavosť v práci sa dá využiť na riešenie prekážok v osobnom živote.

A čo je podstatné, už nikdy nebudete musieť použiť model zapnuté/vypnuté v práci, pretože neustále konáte v súlade s tým, čo si skutočne ceníte. V dôsledku toho zistíte, že vaša pozitívna energia nebude podliehať vyčerpaniu alebo preliatiu, ale namiesto toho bude dôsledne prúdiť cez všetky vaše stavy bytia v neustálej pozitívnej spätnej väzbe.

Vaša obnovená koncepcia od „rovnováhy“ k „vyrovnaniu“ je vnútornou transformáciou, ktorá vám môže dodať silu bez ohľadu na vaše aktuálne okolnosti.

Môže napríklad odhaliť, že vo svojom súčasnom zamestnaní skutočne trpíte. Teraz však môžete rozvinúť svoj plán, aby ste identifikovali príčinu negatívnych pocitov (t. j. čo nie je v súlade s tým, čo si ceníte?) a buď si pripomenúť, prečo naozaj robíte to, čo robíte, urobiť úpravu, alebo zmeniť prácu.

Aj v poslednom prípade vás môže pozitívnosť udržiavať, kým si nenájdete novú prácu. Možno nenávidíte svoje každodenné úlohy, ale jednou z vecí, ktoré si ceníte, je byť dobrým živiteľom svojej rodiny. Alebo ak ste workoholik, váš plán môže odhaliť, že to, čo ste predtým podceňovali ako „mimopracovný režim“ (oddych, zábava, vášeň, trávenie času s rodinou a priateľmi), v skutočnosti obsahuje množstvo hodnôt, ktoré podporujú, a dokonca posilňujú, dobre rozvinutý pracovný život.

Ako si správne oddýchnuť od práce?

Ak ste zistili, že príliš pracujete a potrebujete si oddýchnuť, existuje rovno niekoľko spôsobov, ako na to.

Dajte si 10 minútovú prechádzku

Keď zavriete počítač a odídete od stola, obujte si topánky a vyrazte von. Chôdza je už dlho označovaná za spôsob, ako uvoľniť myseľ a telo. Výskum totiž ukázal, že rýchla prechádzka dokáže zmierniť stres a napätie podobne, ako aspirín zmierňuje bolesť hlavy.

Dôvod súvisí s tým, ako toto cvičenie s nízkou záťažou spúšťa uvoľňovanie endorfínov alebo chemických látok v mozgu, ktoré stimulujú relaxáciu. Ak vám kvôli vašej závislosti od práce zostalo málo času, máte šťastie. Už desaťminútová prechádzka vám môže priniesť uvoľnenie stresu, ktoré potrebujete na zresetovanie mysle.

muž, ktorý behá

Ľahnite si pod ťažkú prikrývku

Pre mnohých ľudí je zdriemnutie ideálnym liekom na obnovu tela a mozgu po mnohých hodinách práce. Ak ste však na práci závislí, možno sa vám nepodarí veľmi ľahko odpojiť od nedokončených projektov a nechať sa unášať spánkom.

Pomôcť vám môže ťažká prikrývka. Vyskúšať môžete paplón, ktorý máte doma, alebo si kúpte výrobok, ktorý je určený presne na to. Jeho hmotnosť je od 5 do 30 kilogramov a je navrhnutý tak, aby vám pomohol cítiť sa príjemne a bezpečne. Prikrývka poskytuje „tlakovú terapiu“, ktorá pomáha upokojiť váš nervový systém a znížiť srdcovú frekvenciu, keď ste v strese. Tlaková terapia zvyšuje množstvo serotonínu a oxytocínu uvoľneného v mozgu, čo vedie k pocitu pokoja.

Na správny oddych potrebujete aj kvalitný matrac a vankúš, vďaka ktorým získate pokojný spánok. Vyberte si zo širokej ponuky Dormeo.sk a ušetrite pomocou našich kupónov:
Vankúš Classic Aloe Vera Dormeo.sk
Obojstranný matrac iMemory Silver Dormeo.sk
Matrac Ergo Comfort Dormeo.sk

Ľahnite si na podlahu

Ak vás závislosť od práce priviedla do takého stavu vyčerpania, že jediné, čo vám napadne, je ľahnúť si na zem, ste bližšie k relaxácii, než si možno uvedomujete. Alexandrova technika ponúka špecifický spôsob, ako si ľahnúť na podlahu, aby ste uvoľnili napätie vo svaloch.

Technika, známa aj ako konštruktívny odpočinok, spočíva v tom, že sa otočíte na chrbát s pokrčenými kolenami a chodidlami na podlahe. Okrem toho, že vám táto špecifická poloha pomôže uvoľniť sa, podporuje aj vyrovnanie chrbtice. Dbajte však na to, aby ste na podlahe nestrávili príliš dlhý čas. Dlhodobé ležanie na podlahe by mohlo viesť k bolestivosti a stuhnutosti. Na to, aby ste pocítili uvoľnenie, stačí, ak Alexandrovu techniku budete držať len niekoľko minút.

Usmejte sa

Úsmev je jednoduchý, rýchly a má veľa relaxačných účinkov. Stačí, ak prekonáte nepríjemnú situáciu, keď si sadnete alebo sa budete prechádzať s úsmevom na tvári bez iného dôvodu, ako je uvoľnenie. Výskum ukazuje, že aj taký jednoduchý úkon, ako je úsmev, môže účinne znížiť intenzitu stresovej reakcie organizmu a znížiť hladinu srdcovej frekvencie po stresujúcich činnostiach. A to všetko sa môže diať bez ohľadu na to, či sa skutočne cítite šťastní.

Keď sa usmievate, váš mozog uvoľňuje dopamín a endorfíny, čo sú chemickí poslovia, ktorí pomáhajú zlepšiť vašu náladu. Vďaka tomu je úsmev zákerný, ale účinný, spôsob, ako oklamať svoj mozog a pomôcť mu cítiť sa dobre.

Ako bonus výskumy ukazujú, že úsmev vám pomôže vyzerať atraktívnejšie. V štúdii uskutočnenej na univerzite v škótskom Aberdeene účastníci zistili, že muži a ženy, ktorí nadviazali očný kontakt a usmievali sa, vyzerali lepšie ako tí, ktorí sa neusmievali. Ak sa chcete naozaj uvoľniť, skúste sa usmievať, keď ležíte na zemi.

žena na posteli

Zhrnutie

Závislosť na práci môže priniesť neznesiteľné množstvo napätia a nepokoja, ktoré vo vás zanechajú naliehavú túžbu nájsť úľavu. Kým však nenaberiete odvahu zmeniť svoj prístup k práci a úspechu, táto úľava bude len dočasná. Existuje niekoľko vedecky podložených metód, ktoré môžu pomôcť navodiť krátkodobý pocit uvoľnenia.

Je dokázané, že chôdza uvoľňuje neurochemické látky, ktoré sú zodpovedné za zmiernenie stresu. Predpokladá sa, že umiestnenie pod záťažovú deku poskytuje tlakovú terapiu, ktorá pomáha upokojiť nervový systém.

Okrem toho počúvanie hudby v určitom rytme môže spôsobiť, že váš mozog vytvorí vlny alfa – vlny, ktoré vznikajú, keď ste uvoľnení. Môžete tiež vyskúšať ležať na podlahe. Správna horizontálna poloha vám môže pomôcť uvoľniť nahromadené napätie, ktoré vzniká pri práci nadčas. Najjednoduchším a najrýchlejším spôsobom, ako u ľudí závislých od práce navodiť pocit pokoja, je však úsmev. Je dokázané, že úsmev znižuje stresovú reakciu organizmu.

Ak sa teraz snažíte zistiť, ako sa uvoľniť, zvážte prechádzku okolo bloku, návrat domov, zapnutie príjemných zvukov, ľahnutie si na podlahu so záťažou na sebe, zatvorenie očí a súčasné usmievanie sa.

zdroj: lifehack.org


Kupóny

https://www.kuponovnik.sk/obchod/dormeo-sk

O autorovi

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.