6 spôsobov, ako sa vyhnúť Alzheimerovej chorobe

0

Alzheimerová choroba je klasifikovaná ako nezvrátiteľná choroba, čo znamená, že ak ju raz dostanete, nemôžete sa z nej vyliečiť. Existujú milióny ľudí, ktorí trpia na toto ochorenie pričom štatistiky ročne ukazujú na vyše 32% starších ľudí, ktorí chorobu dostanú. Podľa štatistík sa mozog niekoho s Alzheimerom zmení 20 rokov predtým, ako ju dostane, bez príznakov, takže o tom nemôžete vôbec vedieť. Tejto chorobe sa však môžete aspoň preventívne vyhýbať.

Pravidelné cvičenie

Pravidelné cvičenie môže podľa výskumov znížiť riziko ochorenia až o 50%. Nielen, že fyzická aktivita udržuje prúdenie krvi na tom najlepšom stupni, ale takisto vytvára bunky, ktoré chránia mozog. Cvičenie má takisto tendenciu zmierniť prirodzené starnutie buniek. Cvičte aspoň tri až štyrikrát do týždňa a udržujte sa tak v kondícií a v prevencií. Cvičenie môžete vykonávať napríklad tým, že pôjdete na turistiku a prečistíte si tým aj svoju myseľ. Rovnako môžete zdvíhať váhy, behať, plávať alebo vykonávať rôzne aktivity, ktoré vás bavia. Vhodná je napríklad aj joga.

Lieky proti demencií Pilulka.sk
Kompava Pilulka.sk

Stretávajte sa s priateľmi a nebuďte sami

Ľudia sú spoločenskí, to sa vie už veľmi dlho. Máme radi pozornosť toho druhého a komunikáciu s priateľmi. Tým, že ostanete sociálne zaangažovaní môže skutočne chrániť mozog pred Alzheimerovou chorobou a nielen to. Dokáže nám to potom rozvíjať aj silné sociálne siete s priateľmi a rodinou. Tento bod však nepatrí len starším ľuďom, ale aj tým mladším. Ak si už teraz budete tvoriť svoje okolie a priateľov, budete to mať o to ľahšie v budúcnosti.

Zlepšite svoj jedálny lístok

Alzheimerova choroba sa zvyčajne volá aj “cukrovka mozgu”. Je to preto, lebo dôkazy poukazujú na silné prepojenie medzi metabolickými ochoreniami a poruchami a systémom na spracovanie signálov. Pri Alzheimerovej chorobe je prítomnosť zápalu a inzulínu odoláva poškodeným neurónom a bráni tak komunikácií medzi mozgovými bunkami. Prispôsobením zdravšieho stravovania môžete znížiť zápal a takisto aj chrániť mozog.

Ako prvé by ste mali znížiť príjem cukru. Vyhnite sa rýchlemu cukru bez nejakej dobrej energie. Takisto sa vyhnite bielej múke ako napríklad cestoviny či sladké pečivo. Vyhýbajte sa transmastným kyselinám, ktoré sú pre mozog veľmi škodlivé. Konzumujte viac OMEGA – 3 mastných kyselín. Pite viac tekutín a stavte na zelený čas. Pravidelná kozumácia zeleného čaju môže zvýšiť ostražitosť a spomaliť starnutie mozgu.

Mozgová stimulácia

Viaceré výskumy naznačili, že ľudia, ktoré sa stále snažia vzdelávať a získavať nové informácie majú menší nábeh na Alzheimerovu chorobu ako tí, ktorí sa stránia všetkých informácií a učeniu. Existujú rôzne stimulačné aktivity a hry, ktoré by ste mohli zaradiť do svojho denného režimu. Čítanie kníh takisto prospieva mozgu.

Snažte sa zapamätať si nejaké informácie a dôležité udalosti. Môžete napríklad hrať pexeso, puzzle či lúštiť krížovky a sudoku. Sledujte dianie na internete, v novinách alebo v televízií.

Doprajte si dostatok kvalitného spánku

Pre ľudia, ktorí trpia Alzheimerovou chorobou je známe, že nemajú dostatok spánku a trpia nespavosťou. Nová štúdia dokona potvrdila, že narušený spánok nie je v skutočnosti symptóm Alzheimerovej choroby, ale rizikový faktor, ktorý ju môže spôsobiť. Zlý spánok sa rovná vysokým hladiným beta-amyloidu, čo znamená že sa v mozgu upcháva proteín, ktorý zabraňuje hlbokému spánku (tzv. REM spánku), ktorý je zodpovedný za tvorbu pamäte. Nedostatok spánku takisto ovplyvňuje aj vašu náladu a myslenie.

Zbavte sa stresu

Úzkosť a chrinický stres môžu mať značné účinky na ťažkosti v mozgu a môžu viesť k zmršťovaniu častí pamäťovej oblasti. Toto zabraňuje rastu nervových buniek a zvyšuje tak riziko vytvorenia tejto choroby a demencie. Keď dostaneme stres, produkujeme bielkovinu zvanú beta-amyloid, ktorá je zodpovedná za smrť neurónových buniek, ktoré ochraňujú mozog pred Alzheimerovou chorobou.

Ďalšie tipy ako sa vyhnúť chorobe

  • Skončite s fajčením. Štúdia ukázala, že u fajčiarov starších ako 65 Rokov je o 80% vyššia pravdepodobnosť výskytu Alzheimerovej choroby a demencie, ako u tých, ktorí nefajčia. Keď prestanete fajčiť, dostanete viac kyslíka do mozgu a pomôžete zlepšiť cirkuláciu krvi.
  • Prestaňte s pitím. Aj napriek tomu, že sa odporúča konzumovať aspoň jeden pohár bieleho alebo červeného vína, práve toto môže spôsobiť a zvýšiť riziko Alzheimerovej choroby, pretože podporuje predčasné starnutie mozgu.
  • Sledujte svoju váhu. Nedávna štúdia zistila, že ľudia stredného veku, ktorí majú nadváhu, majú o 50% vyššiu pravdepodobnosť výskytu Alzheimerovej choroby, ako tí, ktorí ju nemajú. Úbytok hmotnosti je tak skvelým spôsobom, ako ochrániť svoj mozog.

Kupóny

https://www.kuponovnik.sk/obchod/pilulka-sk

Zdielať

O autorovi

Naďa Černá

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.

Komentáre