11 jednoduchých pravidiel, ako doma udržať poriadok a čistotu

0

Boj proti neporiadku v domácnosti a zdá niekedy nekonečný. Pravidelné triedenie vecí, organizovanie, vypratávanie skríň alebo čistenie berie nielen veľa energie, ale taktiež času. Na to, aby ste však v domácnosti udržali poriadok, nepotrebujete žiadne špeciálne výrobky alebo plány. Stačí, keď sa budete držať niekoľkých jednoduchých pravidiel od odborníkov.

V našich domovoch sme nikdy netrávili toľko času, ako v súčasnej situácií. Byty a domy majú dnes rovno niekoľko funkcií. Okrem miesta, kde oddychujeme a stretáme sa s rodinou, sa z nich stali pracovne, kancelárie či dokonca školy. To je jeden z dôvodov, prečo sa vám môže zdať, že v nich máte neustále neporiadok. Čo teda robiť v takýchto situáciách?

Riešenie je viac ako jednoduché. Domácnosť si musíte zorganizovať podľa najnovších pravidiel využívania. Popri tom však nezabúdajte, že všetky veci, ktoré pravidelne pri práci alebo iných aktivitách využívate, musia mať svoje miesto. Takto sa postaráte nielen o poriadok, ale aj o to, že ak by ste daný predmet práve potrebovali, nestrávite dlhé hodiny jeho hľadaním. Vždy budete vedieť, kde sa nachádza.

čistenie

Uprataný a správne usporiadaný domov poskytuje pokojné a uvoľnené prostredie. A takéto prostredie následne vytvára tú najlepšiu atmosféru pre motiváciu a sústredenie sa, ktoré sú dôležité pre výkon vašej práce.

Netreba však zabúdať ani na to, že organizovaný interiér znižuje konflikty v domácnosti medzi rodinou, pomáha bojovať proti stresu a umožňuje vám tráviť kvalitný čas s blízkymi. Chcete si užívať tieto výhody (a mnohé ďalšie) aj vy? V tom prípade využite týchto 15 jednoduchých, no pritom veľmi účinných pravidiel.

Vytvorte si plán

Celý proces upratovania by mal začať určitým plánom. Doň si napíšte váš cieľ a všetko, čo chcete dosiahnuť. Prácu rozdeľte na menšie pracovné úkony, ktoré dokážete spraviť v priebehu niekoľkých minút a delegujte ich ostatným ľuďom. Nie všetko musíte urobiť sami.

V pláne si rozdeľte jednotlivé miestnosti domu. K nim si napíšte všetko, čo sa v nich má robiť. Napríklad, v obývačke musíte utrieť niekoľkokrát do týždňa prach, vysať koberec a umyť rolety. Pri kuchyni si poznačte, že chcete vytriediť chladničku a skrinky, a vyčistiť rúru či iné spotrebiče.

K tomu všetkému si nezabudnite napísať ani to, kde sa jednotlivé veci nachádzajú a aké je ich miesto. Ku každej aktivite si stanovte určitý časový plán. Nebuďte na seba však príliš prísni. Málo času vás bude len stresovať a demotivovať.

Plán by mal byť pripravený pre každú miestnosť v dome, ktorú chcete organizovať a upratať. Môžete ho písať elektronicky a rodine rozposlať prostredníctvom e-mailu, alebo ho napíšte na papier a zaveste na chladničku.

Vďaka plánu budete vždy vedieť, čo sa chystáte urobiť a nič vás neprekvapí. Na jednotlivé úlohy sa takto pripravíte už deň dopredu.

Využite Pareto Princíp

Niektorí odborníci na organizovanie a čistenie využívajú Paretov princíp, ktorý predstavuje pravidlo 80/20. 80 % výsledkov bude pochádzať z 20 % akcie. Výhodou tohto pravidla je najmä to, že sa dá použiť na úplne všetky oblasti v živote. Dokonca aj na neporiadok a organizáciu.

Dajme si menšiu štatistiku. Väčšina ľudí využíva doma len 20 % vecí. Napríklad, máte 20 párov topánok, no v skutočnosti nosíte len 4 páry pravidelne. Rovnako je to aj s oblečením, doplnkami, spotrebičmi a inými vecami.

Keď si organizujete priestor, zoraďte položky na dve kôpky. Jedna bude označená 80 %. V nej budú veci, ktoré používate občas alebo vôbec. Druhá bude označená 20 %. V nej zas budú položky, ktoré využívate na pravidelnej báze. Následne sa zamerajte na prvých osemdesiat percent a začnite ich triediť. Uvidíte, že väčšinu vecí máte doma úplne zbytočne. Niektoré si necháte, iné vyhodíte, zrecyklujete alebo darujete.

Cieľom je, aby na kôpke s 80 % nezostalo príliš veľa vecí. Predmety, ktoré ste nepoužili viac ako rok, už pravdepodobne nikdy nevyužijete. Je preto zbytočné mať ich doma.

Ak sa takýchto vecí zbavíte, môžete si byť istí, že doma budete mať odrazu väčší poriadok. Plus, v jednotlivých miestnostiach sa vám bude celkovo lepšie bývať.

špinavé oblečenie

Inšpirujte sa inými

Zdá sa vám, že doma nedokáže udržať poriadok ani jeden deň, nie ešte týždeň alebo mesiac? Inšpirujte sa inými ľuďmi a ich spôsobmi, akým organizujú veci. Sociálne siete, ako Instagram, Pinterest či Facebook sú plné zaujímavých fotografií a tipov, ako upratať obývačku, kuchyňu či spálňu s dlhodobým efektom.

Jednotlivé obrázky a fotografie si uložte a pravidelne si ich prezerajte. Jeden tip vám môže pomôcť v jednej miestnosti, druhý v druhej. Berte organizovanie ako hru a snažte sa z nej vyťažiť čo najviac.

Vytvorte si jednu poličku s neporiadkom

Áno, cieľom všetkých týchto pravidiel je vytvoriť v domácnosti dlhodobý poriadok, vďaka ktorému sa v nej budete cítiť dobre. Prečo by ste teda mali mať jednu poličku, zásuvku alebo skrinku s neporiadkom?

Odpoveď je jednoduchá. Každý máme doma zopár vecí, ktoré pravidelne používame, no nevieme, kam ich uložiť. Môžu to byť skrutkovače, lepiace pásky, perá alebo sezónne doplnky. A kam ich uložiť, ak nie do jednej zásuvky, kde budete mať všetky takéto maličkosti?

Mnohí ľudia, ktorí odmietajú zariadiť si takéto miesto na “haraburdy” často bojujú s tým, že jednotlivé veci sú po celej domácnosti. Pri ich používaní sa vám budú ťažko hľadať, nehovoriac o tom, že nie sú práve oku príťažlivé a dokážu pokaziť pekný výzor každej miestnosti.

Majte pravidelné rodinné stretnutia

Ak chcete, aby bola vaša domácnosť organizovaná, musí byť celá rodina na “jednej lodi”. Nerobte všetko sami. Plán vytvorte spolu. Jednotlivé miestnosti si rozdeľte. Každý by mal priložiť ruku k dielu.

Na to, aby ste sa porozumeli, si niekoľkokrát do mesiaca naplánujte rodinné stretnutie. Spolu si sadnite v obývačke alebo jedálni a porozprávajte sa o tom, čo budete najbližšie dni robiť. Ak sa niekomu niečo nepáči, jednoducho to povie a problém sa vyrieši.

Diskutujte o úlohách, čase a nejakých deadlineoch. Taktiež sa nezabudnite porozprávať o očakávaniach, ktoré máte. Každý má totižto pod pojmom “poriadok” inú predstavu.

Vytvorte si To-do list

Plán je dôležitým papierom alebo dokumentom, ktorý je začiatkom vašej púte. Na dosiahnutie všetkých cieľov však nestačí. Okrem neho budete potrebovať aj To-do list, čiže zoznam úloh. V ňom rozdelíte úlohy podľa náročnosti, dní alebo osoby, ktorá ich má vykonať.

To-do list môže byť papierový. Jednotlivé aktivity si na ňom budete odškrtávať ručne, perom. Alebo využite jednu z mnohých aplikácií, ktoré sa dajú veľmi jednoducho zdieľať s ostatnými členmi rodiny. Veľmi obľúbené sú napríklad Evernote, ToDoIst a Asana. Inou možnosťou je používanie klasických poznámok v mobile, ktoré budete po jednom mazať.

triedenie oblečenia

Pripravte sa

Príprava je kľúčom k organizácií. Pripravte si deň dopredu obed, vyložte oblečenie z práčky, ktoré chcete na druhý deň žehliť alebo choďte do obchodu a kúpte všetky prípravky na čistenie, ktoré vám chýbajú. Príprava nemusí trvať dlhé hodiny, stačí 10 – 20 minút. Vďaka tomuto krátkemu procesu môžete predísť neočakávaným udalostiam a celý deň bude prebiehať hladko.

A ako niečo takéto vyzerá v praxi? Napríklad, ak nemáte doma niečo na prípravu obeda, večer môžete zmeniť plán a uvariť si jedlo, na ktoré ingrediencie máte. Takáto plánovaná zmena zabráni tomu, aby ste sa stresovali a ráno narýchlo zisťovali, čo budete robiť.

Umyte všetko hneď po jedle

Riad umyte hneď po každom jedle. Prípadne ho hneď vložte od umývačky. Ak ho totižto odložíte a poviete si, že to spravíte “potom”, drez sa naplní ďalším riadom a práca nebude na 10 alebo rovno 30 minút.

Toto pravidlo aplikujte aj na ďalšie aspekty svojho života. Napríklad, keď začnete triediť svoje skrine, oblečenie, ktoré nepotrebujete rovno vyhoďte alebo ho niekomu dajte. Nenechajte ho na skrinke s myšlienkou, že ho “potom upracete”.

Druhým príkladom je upratanie postele hneď ráno, po tom, ako z nej vyjdete. Natrasenie prikrývky a vankúša vám nezaberie viac ako 5 minút.

Spravte si jedálny plán

Organizácia jedál a toho, čo budete jesť, má pozitívny vplyv na vaše zdravie, ušetrí vám peniaze a vytvorí viac času. Nie je nič horšie, ako hľadanie toho, čo budete jesť v chladničke, skrinkách alebo dokonca v supermarkete.

Plán na celý týždeň vám pomôže pri udržaní zdravého stravovania nielen u vás, ale u každého člena rodiny. Najlepšie spravíte, ak si na dni v týždni naplánujete niečo jednoduchšie a rýchlejšie. Počas víkendu, keď budete mať viac času, môžete v kuchyni stráviť aj jednu či dve hodiny.

umývanie riadu

Zadajte si jeden dni v týždni na upratovanie

Vyberte si jeden deň počas týždňa, kedy budete upratovať. Tento týždeň by mal vyhovovať úplne každému v rodine. Najlepší je preto piatok, prípadne sobota. Upracte celý dom a postarajte sa o to, aby vaša organizácia vydržala aj ďalší týždeň.

Začnite zhora a postupujte dole: vyčistite kúpeľňu, upracte postele, vyprázdnite koše, utrite prach, vymeňte uteráky, vyčistite a otvorte okná a osviežte jednotlivé miestnosti. Ak takýto poriadok urobíte na konci týždňa, celý víkend sa budete cítiť dobre.

Vytvorte si zvyk

Zvyknite si na jednotlivé pravidlá, ktoré sme v tomto článku uviedli a vytvorte si domov, ktorý bude organizovaný a uprataný nie jeden, ale rovno niekoľko týždňov či mesiacov. Zabudnite na to, že ide o nepríjemnú aktivitu, ktorá vám zoberie čas a energiu. Práve naopak. Berte upratovanie ako pozitívnu vec, ktorá podporuje produktivitu, a to nielen vo vašom osobnom, ale aj pracovnom živote.

zdroj: lifehack.org

O autorovi

Naďa Černá

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.