10 jedál, ktoré sú bohaté na kolagén a znižujú tak starnutie

0

Kolagén je veľmi dôležitá látka a takisto aj štrukturálny proteín v rôznych spojivových tkanivách v tele človeka. Zodpovedá aj za elasticitu kože, takže ak spozorujete nové vrásky, je to signál, že hladina kolagénu v tele bola znížená. Udržiavanie dobrého stravovania je jedný zo spôsobov, ako spomaliť proces narušovania bielkovín. V dnešnom článku vám poradíme, ako sa o seba starať a takisto vám dáme aj tipy na zoznam potravín, ktoré môžete jesť, aby sa zabránilo predčasnému starnutiu pokožky.

behanie

Čo je kolagén?

Mnohí netušia, čo je kolagén a preto začneme dnes s tým, že vám vysvetlíme, čo vlastne táto látka znamená. Kolagén sa niekedy nazýva aj lepidlom, pretože naše telo by sa bez neho rozpadlo. Ako sme už spomínali, táto látka je bielkovina. Je to 30-40% celého proteinového materiálu v našom tele. Kolagén udržuje našu pokožku mladú, ale nachádza sa aj v olejoch, vlasoch, kĺboch a tkanivách. Existuje až 16 typov kolagénu. Najrozšírenejší pozostáva len z troch tipov a to z kolagénu typu I a typu II. Tento kolagén sa nachádza v koži, kostiach a šľachách. Kolagén typu III sa zas nachádza v kĺboch.
Ľudské telo dokáže vyrobiť potrené množstvo kolagénu samostatne. Avšak po veku 25 rokov sa úroveň prirodzenej produkcie začína spomaľovať. Toto je čas, kedy sa môžu objavovať prvé vrásky, po ktorých nasleduje aj artritída. Dnes však pre vás máme tipy na jedlá, ktoré by ste mali jesť.

losos

Vývar a ryby

Dobrý vývar je pravdepodobne jednou z najlepších možností v stravovaní. Všetky ostatné potraviny totižto len stimulujú produkciu kolagénu, no vývar z hovädzích kostí obsahuje bioaktívnu formu proteínu, ktorú môže telo okamžite začať používať. Hovädzí vývar obsahuje kolagén typu I, ktorý je prospešný najmä pre zdravie pokožky. Morčací alebo kurací vývar zas obsahujú kolagén typu III, ktorý podporuje funkciu kĺbov. Vývar môžete konzumovať úplne každý deň.

Ryby ako napríklad losos obsahujú zinok a minerály, ktoré stimulujú produkciu kolagénu. Navyše, obsah omega 3 mastných kyselín sa postará o hydratáciu pokožky, vďaka čomu tá potom vyzerá dobre. Ryby sa odporúčajú konzumovať dvakrát do týždňa.

ovocie

Zelenina a ovocie

Zelená zelenina je najlepšou potravinou na prevenciu rôznych chorôb. Tento druh zeleniny dokáže telu takisto zabrániť predčasnému rozpadu kolagénu. Všetky druhy zelenej zeleniny obsahujú chloforyl, torý zvyšuje množstvo kolagénu v pokože. Chlorofyl je látka, ktorá chráni pokožku pred škodlivým UV žiarením a voľnými radikálmi, ktoré tiež zapríčiňujú starnutie pokožky. Množstvo zeleniny, ktoré by ste mali zjesť závisí od vašej fyzickej aktivity. Čím viac sa pohybujete, tým viac by ste jej mali zjesť.

Citrusové plody obsahujú zas vitamín C, ktorý pomáha aminokyselinám pri výrobe kolagénu. Vitamín C tiež chráni telo pred toxínmi v životnom prostredí. Odporúčaná denná dávka ovocia sú dve porcie.

Rajčiny obsahujú lykopén, antioxidantovú chemickú látku, ktorá chráni pred UV žiarením. Lykopén takisto stimuluje syntézu kolagénu. Ak chcete získať viac lykopénu, mali by ste paradajky piecť. Pre ešte vyšší obsah stavte na paradajkový džús. Vypite aspoň jeden pohár denne.

Avokádo je zelenina, ktorá obsahuje vitamín E, ktorý pomáha predchádza rozpadu kolagénu v tele. Naviac, avokádo obsahuje prospešné tuky, ktoré sú dobré pre pokožku. Olej z avokáda zvyšuje produkciu kolagénu.

Jahody, maliny, černice a brusnice zas obsahujú všetku kyselinu ellagickú, ktorá je nevyhnutná pre telo. Týmto sa dá zabrániť rozpadu kolagénu spôsobeného UV svetlom. Bobule takisto obsahujú vitamín C.

Chia semienka Pilulka.sk
Walmark kolagén Pilulka.sk
Tekvicový olej Pilulka.sk

vajcia

Vajcia

Vajíčka sú produktom, ktorý podobne ako vývar z kostí, obsahuje samotný kolagén. Vaše telo ho môže dostať priamo zo žĺtka. Vajcia obsahujú aj síru, ktorá je potrebná na produkciu kolagénu a detoxikáciu pečene. To znamená, že toxíny, ktoré ničia kolagén sú pomocou zložiek z vajec odstránené. S vajíčkami to však nepreháňajte. Denná dávka by mala byť maximálne dva kusy.

chia

Semienka

Tekvicové semienka sú zdrojom zinku, ktorý stimuluje tvorbu kolagénu. Potraviny, ktoré obsahujú zinok, spomaľujú rozklad bielkovín. Takisto zinok zvyšuje rýchlosť regenerácie pokožky, ktorá je potrebná pre zdravú pokožku. Do šalátu si môžete pridať dve lyžice denne. Chia semienka zas obsahujú mega 3 mastné kyseliny, ktoré omladzujú pokožku a hydratujú ju. Dospelá osoba by mala zjesť 15 gramov chia semienok denne, nie však viac.

Nie je to však len o strave

To, čo je dôležité však nie je len strava. Dôležitý je aj váš životný štýl. Potraviny, ktoré sme vám spomenuli je potrebné doplniť o zdravý životný štýl a pritom by ste mali prestať fajčiť, byť v zlom a špinavom prostredí a dávať si pozor na UV žiarenie, rafinovaný cukor a vyprážané jedlá. Nezabudnite však, že by ste sa mali aj hýbať a pravidelne cvičiť!


Kupóny

https://www.kuponovnik.sk/obchod/pilulka-sk

Zdielať

O autorovi

Naďa Černá

Študentka žurnalistiky, ktorá miluje kávu, dobré jedlo a píše články na všetky témy, ktoré sa k nej dostanú.

Komentáre